zaterdag 30 maart 2013

Mata Hari deel 5


Deel : 5 Mata Hari danst - 1905

Mata Hari in het Danskostuum Parijs 1905.Dat in het begin van deze eeuw op ieders lippen bracht.

De Madame Tussauds pop. (links)
Als voorbeeld gebruikte ik de pop van Madam Tussauds. Ik zag haar buste staan de pop zelf staat er niet meer. De foto's zijn mij opgestuurd, door een vriendelijke werknemer nadat ze hoorde van mijn passie. Ik vond de pop prachtig. En wanneer ze ooit weer terug word geplaatst, zie je mij snel in Amsterdam !!!!

 

 
Na haar scheiding vertrok Margaretha naar de stad van haar dromen Parijs. Haar korte verblijf daar werd echter een fiasco. Maar in 1904 was ze weer terug en sindsdien rees haar ster. Margaretha gebruikte nu de naam Mata Hari. Na een aanvankelijk moeizame start als circusartieste en schildersmodel, werd Margaretha in 1905 een hit in de Parijse uitgaanswereld. Ze had als de oosterse danseres Mata Hari (Maleis voor Oog van de Dag , oftewel de Zon) opgetreden in het Museum voor Oosterse Kunst. Gekleed in niets anders dan een sarong een met juwelen versierde bustehouder voerde Mata Hari zogenaamde authentieke, oosterse dansen op voor de  god Shiva.






Mata Hari Parijs 1905 Het publiek was laaiend enthousiast, en ook de kranten schreven lovend over haar optredens. Een recensent van La Presse schreef: " Niemand heeft het ooit aangedurfd, om zo trillend van extase en zonder sluiers voor de goden te treden. Met zulke schone gebaren, zo gedurfd en toch zo kuis! Zij is een najade, een zuster van de nimfen, en een Walkure, gecreëerd om mannen en wijzen naar hun ondergang te voeren. Vanaf dat moment nam Margaretha's roem een hoge vlucht. Ze reisde door heel Europa voor optredens in Berlijn, Madrid, Monte Carlo en Wenen.

In 1911 trad ze zelfs op als Venus in de operatempel van Milaan, de Scala. Maar de eerste Wereldoorlog zou een abrupt einde maken aan haar carrière als danseres. In augustus 1914 werd haar contract met het Berlijnse Metropooltheater verbroken.

1 opmerking:

Kleinigkeiten in 1zu12 zei

Hoi Connie, ik ben je nieuw lid en ik ben blij te hebben gevonden uw blog. Prachtige werk met respect. Misschien heb je plezierig mij eens op mijn blog te bezoeken. Ik zou blij zijn.
Met vriendelijke groet, Britta
Postscriptum Vergeef spelfouten ik ben nog steeds het beoefenen van

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...