dinsdag 14 februari 2017



De Mata Hari Zaal is een nieuw project wat niet kan ontbreken aan mijn projecten !! 






















De Mata Hari Zaal

 

Evert Kramer ( de conservator van de Mata Hari collectie in het Fries- Museum ),Laat mij de plakboeken inkijken.











Deze zaal was het begin van mijn passie voor Mata Hari, en bevond zich in het Fries Museum te Leeuwarden


De beeldend kunstenaars Tilly Buijl en Gerard Groenewoud hebben in opdracht van het Fries Museum de zaal in de vorm van een modern kunstwerk gestalte gegeven.

Dat hebben ze goed gedaan vond ik, het heeft mij zeer gegrepen, was erg onder de indruk. Het spelen met het licht, en er klonk zachte muziek waar Mata Hari in het verleden op danste.


Hier leerde ik het leven van Margaretha Zelle beter begrijpen en kon mij daar beter inleven hoe het moest zijn geweest.


De originele Mata Hari Zaal in het Fries Museum.(Geopend 13 december 1996) te Leeuwarden.


 Deze keer heb ik gekozen voor een project, waar je van bovenaf in kan kijken. Ik wilde geen wand missen ! Mede omdat iedere wand een periode uit haar leven toont.

 En gezien de afmeting kan je er nu goed inkijken, hij is gedeeld op schaal 1 op 12, toch nog 95 bij 74 cm geworden.











Er zijn vier soorten behang ontworpen iedere wand stelt een fase uit haar leven voor.


Dit zijn de vier wanden in miniatuur geworden ,vier periodes van haar leven
 



Het behang waar ik de originele posters van in mijn bezit heb gekregen…. van de Heer Gerk Koopmans… de toenmalige Conservator van het Fries Museum, om de zaal zo realisaties mogelijk te kunnen na maken.

Ik heb ze verkleint en gekopieerd en de wanden mee beplakt. De zeven fotodoeken aan de wand die door mij ook op stof zijn gedrukt, en bevestigt op houten latjes zoals in het echt.

 







 Het behang patroon bestaat uit getekende tatoeages op de huid van een vrouw, het sensuele wat Mata Hari bezat word hierdoor benadrukt.( In het echt is van dichtbij de huid beter te zien) Aan de vier wanden hangen zeven doeken verdeeld.

 De kunstenaars hebben voor stof gekozen, zij verwijzen naar Mata's beroemde " Dans van de zeven sluiers"




De paspoppen  ik heb  geprobeerd het originele resultaat te kunnen verkrijgen. De originele foto helpen mij om de paspoppen te kunnen  kleden, die over de zaal verspreidt staan.


    



           

               


 Deze foto's zijn gemaakt op de dag van de opening van mijn tentoonstelling op 2 juli 2005.


  







De miniatuur plakboeken zijn ingebonden en met echte foto’s gevuld.


Het tete a tete meubel is zo geworden als ik gehoopt had.









Ook heb ik de twee vitrines. De kleine miniatuur boekjes, zijn nagemaakt en gekopieerd als voorbeeld gebruikte ik mijn verzameling boeken. De vitrine is fluweelzacht bekleed.


 

Alle fotolijstjes aan de wand ,  en de gratis folders die de geschiedenis van Margaretha vertellen

 


, en een inzicht geven van de zaal.
  

Voor Gerk Koopmans ( inmiddels ook een goede vriend geworden, van mijn man en mij )maakte ik dit miniatuurbakje als blijvende herinnering aan Mata Hari in miniatuur.

Het cadeau werd gewaardeerd en kreeg een mooi plekje in zijn kantoor.



 

      


  

Geen opmerkingen:

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...