donderdag 22 december 2011

Mijn Mata Hari

 
Dit is mijn Mata Hari geworden in 1 op 12 schaal. Annemarie Kwikkel verfde het porseleinen popje, en zij zorgde ervoor dat met klei haar armen ook en benen op stand stonden.
Ik heb haar gekleed en voorzien van haar Tiara en sieraden.

Begin 1905 begon ze met het opvoeren van de exotische dansen, waarmee ze uiteindelijk beroemd zou worden. Ze nam nu permanent de naam Mata Hari aan. Ze debuteerde op 13 maart 1905 met haar act in Musée Guimet. Haar optredens werden meteen een succes. 
Mata Hari werd al snel beroemd tot ver buiten de lichtstad. Optredens in Wenen, Monaco, Madrid, zelfs de Scala in Milaan volgden. Minstens zo fameus was haar levenswandel; aangezien ze voor hogere militairen en leden van het Corps Diplomatique ook tussen de lakens veel entertainment had te bieden, was ze een felbegeerde courtisane.


 

De optredens van Mata Hari waren volledig afgestemd op de geromantiseerde ideeën over Azië die destijds in West-Europa in de mode waren. Mata Hari voegde er een flinke scheut erotiek aan toe. Om nog meer tot het publiek te spreken verzon ze ook een nieuwe identiteit. Zo beweerde ze geregeld een Javaanse prinses te zijn, die sinds haar jeugd de heilige dansen zou hebben geleerd van priesters. Ze werd talloze keren gefotografeerd, vaak zeer schaars gekleed. MacLeod verzamelde veel van deze foto’s als bewijsmateriaal om te kunnen onderbouwen dat ze ongeschikt was om de voogdij over hun dochter te krijgen.


Geen opmerkingen:

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...