woensdag 15 februari 2012

Mata Hari zaal miniatuur


Wat begonnen is met een idee om een popje te maken in miniatuur, is tot een mega project uitgegroeid, en voor mij een van de belangrijkste, en leukste projecten die ik op hobby gebied heb gemaakt. Vooral ook omdat er verschillend op word gereageerd. Zelfs de mensen die onze hobby niet zo leuk vinden zijn soms wel geboeid. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook soms jammer vind , dat het nu voor mij nu klaar is omtrent Mata Hari.
Miniatuur Conny

De Mata Hari Zaal is een nieuw project wat niet kan ontbreken aan mijn projecten !! Deze zaal was het begin van mijn passie voor Mata Hari, en bevind zich in het Fries Museum te Leeuwarden De beeldend kunstenaars Tilly Buijl en Gerard Groenewoud hebben in opdracht van het Fries Museum de zaal in de vorm van een modern kunstwerk gestalte gegeven. Dat hebben ze goed gedaan vond ik, het heeft mij zeer gegrepen, was erg onder de indruk. Het spelen met het licht, en er klonk zachte muziek waar Mata Hari in het verleden op danste.


Miniatuur Tentoonstelling 2005



De paspoppen  ik heb  geprobeerd het originele resultaat te kunnen verkrijgen. De originele foto helpen mij om de paspoppen te kunnen  kleden, die over de zaal verspreidt staan.









Deze keer heb ik gekozen voor een project, waar je van bovenaf in kan kijken. Ik wilde geen wand missen ! Mede omdat iedere wand een periode uit haar leven toont. En gezien de afmeting kan je er nu goed inkijken, hij is gedeeld op schaal 1 op 12, toch nog 95 bij 74 cm geworden.




Om hem in mijn kamer te plaatsen, heb ik hem nu in twee delen verdeeld.













Mata Hari



Margaretha Zelle


Mata Hari wordt in Leeuwarden op 7 augustus 1876 als Margaretha Geertruida Zelle geboren. Zij groeit op in een gegoed milieu, heeft een rijke familie en behaalt goede resultaten op school. Het gezin valt echter uiteen. Op negentienjarige leeftijd huwt zij de twintig jaar oudere Rudolph MacLeod, een beroepsofficier uit het Nederlands-Indische Leger. Zij krijgen twee kinderen, een zoon, die in Indië overlijdt en een dochter. Het huwelijk is een ramp. In 1902 keert het gezin terug naar Nederland. Kort daarop wordt het huwelijk ontbonden.



 Fries Museum Leeuwarden
Parijs

Margaretha vertrekt naar Parijs, haar dochtertje bij haar ex-man achterlatend. Haar optreden als oosterse danseres in de privé-salon van Madame Kiréevsky is een groot succes. In het museum voor Oosterse Kunst van monsieur Guimet treedt zij voor het eerst op als Mata Hari, wat Maleis is voor 'oog van de dag' ofwel 'zon'. Het feit dat zij volledig naakt danst zorgt voor veel sensatie. Binnen enkele weken is ze een beroemdheid in Parijs. Aan de pers vertelt ze allerlei verhalen over heilige tempels in Indië, over haar studie van Oosterse dansen, over haar moeder, die een Javaanse prinses zou zijn en over haar vader die een Schots edelman zou zijn... De pers vindt het prachtig en al haar verzinsels worden voor waar afgedrukt.


Lady MacLeod


Door haar optredens is Mata Hari een gefortuneerde dame geworden, royaal ondersteund door een schare minnaars. Mannen in uniformen genieten haar voorkeur. Met één ervan, de Duitse Herr Kiepert, is zij getuige van de keizerlijke legermanoeuvres in Silezië. Dit speelt later in de spionage affaire nog een rol. Daarna woont ze op kosten van bankier Rousseau een tijd op een kasteeltje bij Tours. Het te rustige leventje daar verruilt ze na een jaar voor een villa in Parijs. Als in de zomer van 1914 de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, bevindt Mata Hari zich in Berlijn. Ze zal er voor het eerst optreden maar het theater gaat nog voor de eerste voorstelling dicht. Ze moet vluchten, kan niet terug naar Parijs en komt uiteindelijk, zonder bagage en geld in Den Haag terecht.




H 21 In het voorjaar van 1916 heeft Mata Hari contact met de Duitse inlichtingendienst. Spionne H21, haar codenaam, ontvangt als voorschot 20.000 gulden. Kort daarna is zij weer in Parijs, waar zij verliefd wordt op een Russische officier, kapitein Vadime de Massloff. In de zomer van 1916 vraagt kapitein Ladoux, hoofd van de Franse inlichtingendienst haar als spionne voor Frankrijk te gaan werken. Zonder het te beseffen raakt zij verstrikt in een web van intriges. Haar naïviteit en fantasie maken haar zeer ongeschikt voor de rol van dubbelspion en al snel wordt ze door alle partijen gewantrouwd. Op 13 februari 1917 wordt ze in Parijs gearresteerd. Na een dubieus proces wordt ze als pro-duitse spionne ter dood veroordeeld. Op 15 oktober 1917 wordt ze gefusilleerd.

- Groetjes Conny

 


Geen opmerkingen:

De Mata Hari pop kleden.

De dansende Mata Hari pop, heeft Annemarie Kwikkel mij mee geholpen. Zij heeft de pop gemaakt. En ik heb haar gekleed . ...